Wir möchten Ihnen heute ein Update zum Sicherheitsvorfall vom 28. September geben:
Die forensische Untersuchung ist nun abgeschlossen. Aktuell können wir laut den Expert*innen weitere Entwarnung geben, die Dienste, Systeme und Daten sind umfassend geprüft. Dennoch wird die Überwachung der Infrastruktur vorsorglich weiterhin verstärkt. Einige Dienste, die im Rahmen einer Vorsichtsmaßnahme deaktiviert wurden, werden so bald wie möglich wieder verfügbar gemacht.
Zusammen mit den externen...
Due to an official meeting, the computer center is closed during this period; the GWDG hotline at 0551 39-30000 is also not available. Secretariat, user areas and printers are not accessible, telephone calls will not be accepted during this time. For inquiries, please use the ticket system by e-mail to support@gwdg.de.
In Zusammenhang mit dem Sicherheitsvorfall vom 28. September 2023 haben wir eine Seite mit FAQs erstellt, auf der Sie wichtige Informationen finden können. Wir werden diese Informationen regelmäßig aktualisieren um Sie so transparent wie möglich informieren.
Hier geht es zu den Informationen: https://docs.gwdg.de/doku.php?id=de:current:incident
Ihre GWDG
Mit dieser Betriebsmeldung bitten wir die Kund*innen der GWDG sowie ihre Nutzergruppen umgehend, ihre Passwörter zu ändern.
Zur Änderung nutzen Sie bitte https://id.academiccloud.de.
(Hinweis: aus Sicherheitsgründen steht die Webadresse nicht als Link, bitte kopieren Sie diese in Ihr Browserfenster)
Bitte ändern Sie Ihre Passwörter für GWDG-Accounts
bis spätestens **Montag, den 09.10.2023 um 13 Uhr**.
Die Änderung der Passwörter ist eine vorsorgliche Sicherheitsmaßnahme in Zusammenhang...
Am 28.09.2023 wurde auf den Systemen der GWDG durch interne Sicherheitssysteme ein Sicherheitsvorfall festgestellt. Dieser Vorfall wird von der GWDG eingehend untersucht, wobei auch Behörden und externe Sicherheitsexperten hinzugezogen wurden. Bisher sind keine Datenverluste erkennbar, jedoch kann dies nicht ausgeschlossen werden. Es wurde keine Beeinträchtigung der Dienste festgestellt, jedoch wurden zur Sicherheit Einschränkungen in der Verwaltung und Neuanlage von Nutzerkonten...
Vom 24.12. bis zum 26.12., sowie vom 30.12. bis 01.01. ist das Rechenzentrum geschlossen.
Die Service-Hotline ist an diesen Tagen nicht erreichbar. Falls Sie sich an die GWDG wenden möchten, erstellen Sie bitte eine Anfrage über unsere Support-Webseite unter https://www.gwdg.de/support oder schicken eine E-Mail an support@gwdg.de.
Das dahinter befindliche Ticket-System wird auch an diesem Tag von Mitarbeiter*innen der GWDG regelmäßig überprüft.
Das Rechenzentrum bleibt an den Feiertagen...
The computer center will be closed on Whit Sunday, 08.06., and Whit Monday, 09.06..
The service hotline will not be available on these days. If you would like to contact the
GWDG, please create a request via our support website at
support website at https://www.gwdg.de/support or send an e-mail to support@gwdg.de.
The underlying ticket system will also be regularly checked by GWDG employees on this day.
We ask all users to be prepared for this.
The GWDG wishes you a pleasant holiday.
The data center will be closed on Ascension Day, May 9th.
The service hotline will not be available on these days. If you would like to contact the
GWDG, please create a request via our support website at
support website at https://www.gwdg.de/support or send an e-mail to support@gwdg.de.
The underlying ticket system will also be regularly checked by GWDG employees on this day.
We ask all users to be prepared for this.
The GWDG wishes you a pleasant holiday.
The data center will be closed on May 1, the May Day holiday.
The service hotline will not be available on this day. If you would like to contact the
GWDG, please create a request via our support website at
support website at https://www.gwdg.de/support or send an e-mail to support@gwdg.de.
The underlying ticket system will also be regularly checked by GWDG employees on this day.
We ask all users to be prepared for this.
The GWDG wishes you a pleasant holiday.
Anyone who surfs the Internet has probably encountered those annoying queries that ask you to prove that you are human and not a machine. Sometimes you just have to tick “I’m not a robot”, sometimes you have to select pictures of traffic lights, bicycles, cats or similar, sometimes you have to type in letters or numbers from squiggly or blurred pictures. Such elements are called CAPTCHA (for “Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart”).
Recently, cyber...
The data center will be closed from 18.04. to 21.04.
The service hotline will not be available on these days. If you would like to contact the
GWDG, please create a request via our support website at
support website at https://www.gwdg.de/support or send an e-mail to support@gwdg.de.
The underlying ticket system will also be regularly checked by GWDG employees on this day.
We ask all users to be prepared for this.
The GWDG wishes you a pleasant holiday.
Preview of a new service: CoCalc
A preview of the new, planned service “CoCalc” has been launched and is available for curious users.
Due to the status as preview some limitations apply which need to be recognized and understood, this includes the documentation for the service.
More on this in the announcement:
https://docs.gwdg.de/doku.php?id=en:services:application_services:cocalc:preview
CoCalc is designed for research teams: collaboratively edit LaTeX documents, code in Jupyter...
Discontinuation of Rocket.Chat, further extended End-of-Life phase
With Nov 1st, 2024 the service Rocket.Chat entered its end-of-life phase. Users of Rocket.Chat should act now (see below).
What changes during the end-of-life phase?
GWDG has stopped renewing the licensing of the service. With the expiration of the license some functionality of Rocket.Chat may be limited in the future. The most prominent limitations are:
- no more push notifications to mobile clients
- online presence...
H.323 video conferencing systems have been in use for many years and have proven themselves primarily as group video conferencing systems. At the Göttingen site, however, they have now been replaced by video conferencing solutions such as Zoom, Microsoft Teams and BigBlueButton, which are provided by the GWDG as video conferencing services.
We have therefore decided to decommission the GWDG’s two H.323 gatekeepers, which are required by H.323 video conferencing systems to participate in the...
Aufgrund einer Betriebsversammlung ist das Rechenzentrum im genannten Zeitraum geschlossen; auch ist die GWDG-Hotline unter 0551 39-30000 nicht erreichbar. Sekretariat, Benutzerbereiche und Drucker sind nicht zugänglich, Telefonanrufe werden in der Zeit nicht angenommen. Für Anfragen benutzen Sie bitte das Ticketsystem per Mail an support@gwdg.de.
Discontinuation of Rocket.Chat, extended End-of-Life
With Nov 1st the service Rocket.Chat enters its end-of-life phase.
What changes during end-of-life?
GWDG will not renew the licensing of the service. With the expiration of the license some functionality of Rocket.Chat may be limited in the future. The most prominent limitations are:
- no more push notifications to mobile clients
- online presence status of users (online/busy/idle/offline) is no longer displayed
What does not change,...
The GWDG data center will be closed on the days from 24.12.2024 to 01.01.2025. On 23.12.2024 the data center is only open from 10:00 to 18:00. If you would like to contact the GWDG during the times when the data center is closed, please create a request via our support website at https://gwdg.de/support or send an e-mail to support@gwdg.de.
Please note, however, that requests to our support during this time can only be processed from January 2, 2025.
We ask all users to be prepared for...
Suspicious activity was detected on GWDG and university systems. As a precautionary measure, the accounts that were logged on to these systems during the period in question have been blocked.
At this time, there are no indications that accounts have been misused, but passwords must be changed before the accounts can be used again. Please contact your responsible admins if you are affected.
Launch of the Matrix service
After the replacement of RocketChat with Matrix was announced and prepared in the last weeks and months, the Matrix service is now available for all GWDG customers.
Comprehensive information on how to use Matrix can be found at https://docs.chat.academiccloud.de/.
Why Matrix?
The goal of the transition was to continue offering a central, simple, widely accessible, and modern communication tool. Matrix offers various advantages in this regard. For example, the...
Am 31. Oktober, dem Reformationstag, ist das Rechenzentrum geschlossen.
Die Service-Hotline ist an diesem Tag nicht erreichbar. Falls Sie sich an die
GWDG wenden möchten, erstellen Sie bitte eine Anfrage über unsere
Support-Webseite unter https://www.gwdg.de/support oder schicken eine E-Mail an support@gwdg.de.
Wir bitten alle Nutzer*innen, sich darauf einzustellen.
Die GWDG wünscht Ihnen einen angenehmen Feiertag.
Am 3. Oktober , dem Tag der deutschen Einheit, ist das Rechenzentrum geschlossen.
Die Service-Hotline ist an diesem Tag nicht erreichbar. Falls Sie sich an die GWDG wenden möchten, erstellen Sie bitte eine Anfrage über unsere Support-Webseite unter https://www.gwdg.de/support oder schicken eine E-Mail an support@gwdg.de.
Das dahinter befindliche Ticket-System wird auch an diesem Tag von Mitarbeiter*innen der GWDG regelmäßig überprüft.
Wir bitten alle Nutzer*innen, sich darauf...
This year’s GWDG company outing will take place on Thursday, 05.09.2024. The data center will be open on this day, but only a few staff will be present and only limited support will be possible. We ask all GWDG users and visitors to be prepared for this.